خدمات اداره پست

در سال 1367 شرکت پست به صورت یک شرکت مستقل شناخته شد.این شرکت دولتی خدمات پستی زیادی از جمله قبول ، حمل ، مبادله و توزيع مرسولات، امانات پستــي، قبوض آب، برق، تلفن و … را در سراسر كشور به کاربران و مشتریان خود ارائه می کند.

اداره پست دارای تعداد زیادی شعبه در سراسر کشور برای خدمات رسانی به مشتریان خود می باشد و از جمله خدمات دولتی محصوب می شود.  ما در این مقاله به شما خدمات اداره پست را معرفی می کنیم.

 

معرفی خدمات پست

از جمله خدمات شرکت پست می توان به پست عادی – پست سفارشی – پست پیشتاز – پست جواب قبول – بیمه پستی – امانات پستی –  پست مستقیم – سلف سرویس پستی – تحویل هوشمند مرسولات به گیرندگان – پست تصویری –  پست جواب قبول – پست یافته – صندوق شخصی – پست تلفنی 193 – پست اکسپرس – پست خرید – پست رستانت – خرید اینترنتی – پست ویژه – پیک ویژه – فروش تمبر های جاری ، شخصی و یادگاری – سرویس بیمه مرسولات – صندوق پست صوتی – توزیع کالا برگ – فروش و ثبت نام کنکور – ثبت نامه تلفن همراه – توزیع شناسنامه و کارت ملی – تشخیص هویت – طرح توزیع کارت سوخت و … می باشد.
شما می توانید مرسولات و بسته های پستی خود را رهگیری کنید، همچنین می توانید نرخ مرسولات پستی خود را نیز در این سایت محاسبه کنید. در صورتی که از کد پستی خود بی خبر هستید و به آن نیاز دارید از طریق سایت اداره پست می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

پست پیشتاز

 

یکی از سریع ترین راه های ارسال مرسولات پست پیشتاز است. شما می توانید از طریق پست پیشتاز هر چیزی که نیاز دارید را در 24 الی 48 ساعت به مکان مورد نظر ارسال کنید. به وسیله کدپیگیری 10 یا 20 رقمی که توسط اداره پست به مرسولات شما اختصاص داده می شود می توانید بسته های خود را رهگیری کنید و متوجه شوید که بسته شما در چه مرحله ای قرار دارد.

پست سفارشی

 

در صورت نیاز به ارسال بسته ها و مرسولات کوچک مانند نامه ، کارت پستال یا وسایلی که دارای حجم کمی هستند می توانید از پست سفارشی استفاده کنید. بعد از تحویل بسته به پست به شما یک قبض داده می شود که در این قبض کد دهگیری برای مرسوله وجود دارد و از طریق این کد شما می توانید از وضعیت بسته خود با خبر شوید.

معرفی شعب اداره پست در تمامی شهر ها و نزدیک شما

پست مستقیم

این نوع پست یک حلقه وایجاد ارتباط بین تولید کنندگان و عرضه کنندگان یه محصول با خریداران و مصرف کنندگان آن محصول می باشد. در واقع پست مستقیم یک بانک اطلاعاتی  از  است که از طریق آن تولید کنندگان در بخش های دولتی ، عمومی و خصوصی می توانند مرسلات خود را به صورت همراه با آدرس یا بدون آدرس ارسال کنند.در واقع پست مستقیم یک بازاریابی یا تبلیغات است که کلیه خدمات آن از جمله بسته بندی ، پاکت گذاری و … انجام می شود. موارد استفاده آن از جمله تبلیغات و بازاریابی ، ابزار روابط عمومی سازمان ها ، تبلیغات انتخاب صنف ها و … می باشد. مراحل آن شامل انتخاب مخاطبین هدف ، انتخاب محله ، طراحی ، پاکت گذاری و ارسال به سمت مقصد می باشد.

پست رستانت

در صورتی که شما آدرس مشخصی ندارید از ارسال کنندگان مرسوله برای شما می توانید بخواهید تا بسته را به یک دفتر پستی در نزدیک شما ارسال نمایند و شما آن را با کارت معتبر دریافت کنید. اطلاعات گیرنده و آدرس دقیق دفتر پستی حتما باید در این مرسولات درج شود.

خرید اینترنتی

از آنجایی که امروزه خریدهای اینترنتی طرفداران زیادی پیدا کرده است یکی از خدمات شرکت های پست ارسال بسته های مربوط به خرید های اینترنتی می باشد.  در این روش بعد از خرید یک بسته فروشنده بسته مورد نظر را به ادارات پست تحویل می دهد و نام و نام خانوادگی گیرنده و همینطور آدرس و تلفن را نیز به طور کامل درج می کند.

بعد از رسیدن بسته به مقصد هزینه ارسال از فرد دریافت کننده گرفته می شود و بعد از رویت مدارک شخص گیرنده بسته تحویل داده می شود.

فروش تمبر

به جای هزینه ارسال مرسوله ها و بسته های از تمبر استفاده می شود که به آن تمبر جاری می گویند که براساس مسافت تعداد استفاده از انها متفاوت است.  نوع دیگری از تمبر های اداره پست ، تمبر های یادگاری هستند. این تمبر به تعداد محدود چاپ می شود و افرادی که علاقه به داشتن کلکسیون دارند می توانند از این تمبر ها خریده و نگهداری کنند. از این تمبر های برای ارسال بسته های پستی استفاده نمی شود.

تمبر های شخصی نیز در صورت سفارش افراد با طرح دلخواه آنها از جمله تولد ، ازدواج و … چاپ میشود. برای سفارش آنها باید از طریق سایت پست اقدام نمایید.

پیگیری مرسولات پستی

یکی از مهم ترین و بهترین خدمات اداره پست پیگیری مرسولات پستی است. شما می توانید اطلاعاتی در رابطه با این که چه زمانی این بسته پست شده است ، در چه شعبه ای  و اطلاعات فرستنده ، وزن و هزینه پرداخت شده را نیز مشاهده کنید . 

اما یکی از مهم ترین بخش های پیگیری مرسولات پستی این است که شما می توانید ازآخرین وضعیت مرسوله پستی خود که در چه مرحله ای است اطلاع کسب کنید.  از روش های پیگیری مرسوله پستی می توان به :

  • پیگیری بسته بوسیله بارکد 20 رقمی که بر روی رسیدی که به شما توسط اداره پست تحویل داده می شود انجام می شود. شما وراد سایت اداره پست شده و بر روی صفحه پیگیر مرسولات کلیک می کنید سپس شماره مرسوله مورد نظر را در این صفحه وارد کرده و تاریخ و ساعت تحویل مرسوله به پست – نوع سرویس – دفتر پستی مبدا – مبدا و مقصد – نام گیرنده و نام فرستنده – کدپستی گیرنده و فرستنده – وزن و هزینه پست – تاریخ و ساعت آخرین مکان مرسوله که ثبت شده است – نقطه پستی – نام مامور پست – رویداد یا وضعیت فعلی مرسوله – امضا و نام گیرنده مرسوله را مشاهده می کنید.
  • پیگیری مرسوله پستی با ارسال پیامک به شماره ۲۰۰۰۴۴۱و ارسال کد 20 رقمی
  • پیگیری مرسوله های شامل شناسنامه، کارت خودرو، گواهینامه ، نظام وظیفه و ابلاغیه ها در بخش رهگیری مرسولات سازمانی نیز قابل مشاهده هستند.
خودرو
خودرو
خدمات
خدمات
خدمات حیوانات
خدمات حیوانات
خدمات پزشکی
خدمات پزشکی
فرهنگی و آموزشی
فرهنگی و آموزشی
خدمات ورزشی
خدمات ورزشی
خدمات تشریفات
خدمات تشریفات
گردشگری
گردشگری
مراکز تجاری
مراکز تجاری
فروشگاه زنجیره ای
فروشگاه زنجیره ای
خدمات دولتی
خدمات دولتی
خدمات زیبایی
خدمات زیبایی
بیمه
بیمه
خدمات تفریحی
خدمات تفریحی
رستوران و کافه ها
رستوران و کافه
بانک ها
بانک ها