خدمات دولتی

معرفی خدمات دولتی

اداره پست

اداره پست ایران ارائه دهنده ی خدمات پستی به مشتریان می باشد که در سال 1367 آغاز به فعالیت نموده است. برخی از خدمات ارائه شده ی پست ایران عبارت است از دریافت و ارسال نامه ها، ارائه ی صندوق های پستی، بسته بندی و ارسال به داخل و خارج از کشور، ارائه ی تمبر های پست، ارائه و پذیرش فرم های خدمات دولتی، هزینه ای و بانکی، ارائه خدمات پستی تحصیلی، همکاری با ارگان های دولتی در ارسال موارد لازم به شهروندان و … . عناوین خدمات پستی عبارت است از پست رستانت، پست پیشتاز، صندوق شخصی، پست اکسپرس، پست تبلیغ، پست مستقیم، صندوق پست صوتی، پست تلفن 193 ، سرویس های بیمه ای مرسولات، سرویس پست یافته، خدمات پست سفارشی، سرویس خرید و فروش اینترنتی از طریق بازار الکترونیک، پست جواب-قبول، پست ویژه، ارائه تمبرهای شخصی و یادگاری و جاری از طریق سایت www.stamp.post.ir می باشد.
مشتریان می توانند از طریق سامانه ی www.tracking.post.ir  و با وارد کردن شماره مرسوله ی خود، موارد پستی خود را پیگیری کنند.

پلیس + 10

پلیس+10 و یا خدمات الکترونیک انتظامی، زیر مجموعه ی خدمات الکترونیکی است که توسط پلیس ایران ارائه می گردد. از عمده خدمات ارائه شده در پلیس+10 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خدمات مربوط به صدور و المثنی گواهینامه و گذرنامه، تخلفات راهنمایی و رانندگی، خدمات وظیفه عمومی و ثبت درخواست های مشمولین، کارت سوخت، خدمات صدور و تمدید پروانه کسب، استعلام سوء پیشینه و تشخیص هویت، بررسی شکایات صورت وضعیت، خدمات تغییر آدرس مالک خودرو، خدمات خلافی خودرو، ارائه طرح اطلاعات اقتصادی خانوار، ارائه بیمه حوادث مسافرین در سفرهای خارجی با نام طرح بیمه بیمسا، و … . خدمات پلیس+10 به صورت اپلیکیشن نیز ارائه می گردد. ا

پمپ بنزین ها

 در جایگاه های سوخت علاوه بر بنزین ، سوخت های دیگری مانند نفت چراغ، CNG، هیدروژن مایع و فشرده، سوخت اتانول و … نیز عرضه می گردد. به طور معمول در جایگاه های سوخت خدمات دیگری همچون خدمات فنی خودرو، کارواش، رستوران، کافه، دکه، فروشگاه و …. نیز وجود دارد. شرکت های سیستم یاس ارغوانی، تجارت الکترونیک پارسیان، پرداخت الکترونیک سداد، توسن تکنو، گرایش تازه کیش و پرداخت الکترونیک سامان راه های پرداخت نوینی در جایگاه های سوخت ایجاد نموده اند.

دفتر پیشخوان دولت

هدف تاسیس دفاتر پیشخوان دولت ارائه خدمات دستگاه های اجرایی دولتی به صورت الکترونیک به مردم می باشد. خدمات ارائه شده در این دفاتر عبارتند از:

امور مربوط به ثبت احوال و صدور و المثنی شناسنامه، تغییرات نام خانوادگی، اصلاحات قبوض آب و تغییر نام مشترکین، امور مربوط به تغییرات انشعاب آب، ادغام انشعبات، ترکیدگی لوله ها، قطعی و وصلی قبوض، امور مربوط به امور گاز و برق، وصل و قطع بدهکاران، امور مربوط به کنتورهای آب و برق و گاز، امور شهرداری، عوارض های خودروهای سواری و سنگین، عوارض موتور سیکلت، امور بیمه سلامت شهروندان، خدمات مربوط به گمرک، امور پست بانک، خدمات مخابراتی، فروش بلیت اتوبوس های درون شهری و بین شهری، شارژ کارت های اعتباری دانشجویی، خدمات ارزیابی پیمانکاران و …

دفاتر ازدواج و طلاق

دفاتر ازدواج و طلاق یک نهاد تخصصی مدنی می باشد که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک فعالیت می کنند. عدم ثبت ازدواج برای زوجین جرم محسوب می گردد. در حال حاضر و در سطح کشور در حدود 3 هزار دفتر ازدواج و 900 دفتر طلاق به فعالیت می پردازند.
خدمات ارائه شده در این دفاتر شامل جاری کردن خطبه عقد رسمی، جاری کردن خطبه طلاق، تنظیم ازدواج و طلاق، تنظیم عقد دائم و موقت، ارائه خدمات سفره عقد، خواندن عقد آریایی و … می باشد. در برخی از دفاتر ازدواج و طلاق خدمات مشاوره نیز ارائه می شود.

کلانتری و پاسگاه

کلانتری یا همان مرکزیت پلیس وظیفه حفظ امنیت و پیشگیری جرم را بر عهده دارد. از وظایف کلانتری ها رسیدگی به دعاوی کیفری، مبارزه با موارد مربوط به مواد مخدر و قاچاق، مبارزه با فساد، کشف دلایل جرم، دستگیری و جلب متهمین و جلوگیری از فرار آنها، اجرا و ابلاغ حکم قضایی، رسیدگی به شکایات فردی، رسیدگی به جرائم خیابانی، امور تشخیص هویت، بررسی کارشناسی شده جرم، برقراری امنیت در مرزهای کشور، همکاری با پلیس اینترپل، همکاری با سازمان ها و وزارت خانه ها و بانک ها و سایر مراکز دولتی، ایجاد امنیت در شهرها و محله ها، برقراری فرهنگ و ضوابط اسلامی و … را می توان نام برد.

مترو

مترو و یا همان قطار شهری مسیر جابه جایی شهروندان را در زمان مناسب و با قیمت مناسب فراهم می آورد. اولین خط مترو در سال 1377 به بهره برداری رسید که خط متروی تهران به کرج بود. متروی تهران دارای هفت خط اصلی در مسیرهای شمال به جنوب و شرقی غربی و یا ترکیبی می باشد. پنج خط مترو شامل خطوط 2و3و4و6و7 کاملا درون شهر تهران قرار دارد، خط 5 یا خط متصل کننده تهران و کرج برون شهری و خط  1 به صورت ترکیبی از مسیرهای درون شهری و برون شهری می باشد.

شهرداری

برخی خدمات و وظایف شهرداری شامل انجام امور عمرانی نظیر امور نقشه های تفکیکی، تعیین الزامات مقررات ملی ساخت و ساز، احداث میادین، کوچه، خیابان و معابر، کارشناسی طرح های شهری، الزام به پذیرش نقشه ساختمانی، بخش سازمان نظام مهندسی، جمع آوری زباله، تعیین محل تخلیه زباله، جمع اوری نخاله، احداث قبرستان، انجام امور پیشگیری آلودگی های زیست محیطی، احداث تونل شهری، کارشناسی و نظارت بر ساختمان های در حال احداث و بررسی تخلفات ساخت و ساز، صدور پایان کار و پروانه ساختمانی، ساخت و نگهداری فضای سبز و محوطه سازی، احداث پارک و بوستان و سرویس بهداشتی، پیگیری سد معبرهای عمومی توسط شهروندان می باشد.

وظایف دیگر شهرداری تعیین و دریافت عوارض های شهرداری، احداث کتابخانه و سرای محله ها، احداث و نگهداری مجاری آب و فاضلاب و کانال ها، تجهیز و تامین امور روشنایی معابر، تامین تجهیزات لازم برای مواقع بارش برف و باز کردن معابر مسدود شده، اجرای موارد سازمان بهداشت مانند واکسیناسیون های جامع، جلوگیری از کار دست فروشان و تکدی گران، احداث بیمارستان و موره و درمانگاه و … ، تنظیم و تخصیص و ارائه ی بودجه ی امور شهرداری، انجام برخی سرشماری ها، اصلاح نقشه های شهری، تعیین محل و احداث پارکینگ های عمومی و …. است.

خدمات الکترونیک شهر

 خدمات دفاتر خدمات الکترونیک شهر عبارتند از:

ارائه خدمات مربوط به پروانه ساختمان، ارائه پروانه تخریب و نوسازی، صدور پروانه احداث بنا و افزایش طبقه های مجاز، صدور پروانه تخریب های جزئی و کلی، تغییر نقشه، تمدید و ابطال پروانه های مذکور، صدور گواهی پایان کار ساختمان، کارشناسی و صدور گواهی قدمت بنا، صدور گواهی عدم تخلف ساختمانی و آپارتمانی، انجام امور مربوط به صدور پروانه های کسب و کار، انجام امور تفکیک و تجمع زمین و مسکن، استعلام های مربوط به ثبت و دارایی، استعلام آب و برق و گاز و مخابرات، استعلامات مربوط به مترو و بانک و سازمان نظام مهندسی، امور مربوط به دریافت عوارض شهرداری، بررسی و اعطای مجوز در خصوص غرفه های میوه تره بار، زیباسازی شهری، امور زباله و نخاله، امور مربوط به محدوده طرح ترافیک شهری و اعطای آرم ورود، اعطای امتیاز شعب پیک بادپا، بررسی درخواست متقاضیان پیک بادپا، رانندگان تاکسی، اتوبوس، حمل و نقل های شهری، فروش بلیت های وسایل نقلیه عمومی، کارشناسی امور مربوط به املاک و اراضی شهروندان در حوزه پروژه های شهری و …

وزارتخانه

وزارتخانه های ایران عبارتند از وزارت بهداشت و درمان و آموزش های پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اطلاعات، وزارت آموزش-پرورش، وزارت ارتباطات و اطلاعات، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت امور خارجه، وزارت تعاون، وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن، تجارت، وزارت ارشاد،وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت میراث فرهنگی، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت ورزش.
هر وزارت خانه وظایف مختص خود را بر عهده دارد. وظایف کلی وزارتخانه ها شامل برنامه ریزی و نظارت اجرایی در امور محوله از جانب دولت، هماهنگی تشکیل جلسات و سفرهای داخلی و خارجی، انجام مکاتبات کتبی و شفاهی، تهیه و تنظیم دستورالعمل های اجرایی وزارتخانه، تنظیم گزارشهای ادواری و لازم به مقامات ذیربط، انجام مذاکرات لازم با سایر ارگان ها، شرکت در جلسات مجلس و ارائه طرح های دولتی، نظارت اجرایی بر کلیه واحد های تحت نظر هر وزارتخانه، دریافت گزارش و بررسی عملکرد واحدهای تحت نظر وزارتخانه و …

پمپ گاز

پمپ گاز و یا همان جایگاه های CNG برای خودروهای گاز سوز و یا دوگانه سوز خدمات مورد درخواست آنها را ارائه می دهند. گاز CNG همان گاز طبیعی فشرده شده می باشد. گاز طبیعی در سه حالت CNG ، LPG و ANG در خودرو استفاده می شود. در این راستا پمپ های ارائه دهنده ی گاز زیادی در تمامی شهرهای کشور و در راستای خدمت رسانی به شهروندان در حال فعالیت می باشند.

میادین میوه و تره بار

 میادین میوه و تره بار در حقیقت بزرگترین بازار میوه در کشور است که 187 میدان در سراسر کشور در آن فعال می باشند. قیمت محصولات ارائه شده در میادین میوه و تره بار تحت نظر مستقیم دولت می باشد. بزرگترین میدان موجود، میدان مرکزی و سپس میدان پیروزی است. در میادین میوه و تره بار غرف زیادی وجود دارند که هر یک محصولات خاصی ارائه می دهند و هر میدان دارای یک دفتر ریاست است که به شکایات مردمی و حفظ حقوق مراجعین رسیدگی می کند.

اداره مخابرات

از عمده خدمات ارائه شده توسط شرکت مخابرات عبارتند از ارائه تلفن های ثابت، سرویس دیتا آشنای اول، اینترنت های ADSL ، خدمات راهنمای تلفن 118، اینترنت پر سرعت 1381، اپراتور همراه اول و … .
خدمات غیر حضوری شرکت مخابرات ایران شامل سامانه پرداخت قبوض، دریافت ریز هزینه های قبوض، پیگیری قطعی و وصلی، ارائه سرویس انتظار مکالمه Call Waiting ، سرویس های مزاحم یاب، اعلام تاریخچه پرداخت های قبوض، درخواست دریافت اینترنت پر سرعت و درخواست امکان یابی، درخواست سرویس های ارائه شده همراه اول از طریق اپلیکیشن همراه من، باز و بسته کردن صفر تلفن های ثابت و همراه و … می شود.

اداره آموزش و پرورش

انواع مدارس عبارتند از مدارس دولتی، غیر انتفاعی، استثنائی، مدارس آموزشگاه های آزاد، مدارس تحت نظر وزارتخانه ها، مدارس شاهد و نمونه مردمی، مدارس تربیت معلم، مدارس بین المللی تطبیقی، مدارس مختص اقلیت های دینی، مدارس خارجی، مدارس شبانه بزرگسال .
امروزه دسته بندی پایه تحصیلی مدارس به شکل دبستان، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه می باشد. سازمان آموزش و پرورش خدمات الکترونیکی شامل امور دانش آموز و والدین، امور پرسنل فرهنگی، امور مربوط به مدارس و ادارات، امور دبیرخانه، ارائه اطلاعات تماس مدارس و … را ارائه می دهد.
سازمان های پژوهش و برنامه ریزی، سازمان مدارس دولتی، سازمان مدارس استعداد درخشان، سازمان مدارساستثنائی، نهضت سواد آوزی و … از سازمانهای تابعه سازمان آموزش و پرورش می باشند.

ایستگاه اتوبوس داخل شهری

 خدمات اتوبوسرانی به صورت عمده و در قالب 9 خط مختلف BRT بی آر تی در تهران فعالیت میکنند. BRT ها اتوبوس های تندرو و در مسیرهای حرکت دو طرفه کار میکنند که قالبا مسیرهای ویژه تردد به خود را دارند، از این حیث این وسایل نقلیه عمومی در ترافیک کمتری قرار می گیرند. سامانه اتوبوس تندروی BRT تهران دارای 11 خط و در حدود 235 ایستگاه می باشد. اولین خط این سامانه از تهرانپارس در شرق تهران تا ایستگاه میدان آزادی در غرب تهران فعال گردید. راه اندازی این اتوبوس ها صرفه ی اقتصادی و زمانی بسیار زیادی برای شهروندان به همراه داشته است. امروزه پرداخت مبلغ در اتوبوس ها با کارت اعتباری قابل شارژ صورت میگیرد.

دادسرا ، دادگاه و شورای حل اختلاف

وظیفه شوراهای حل اختلاف سعی بر ایجاد مصالحه و مذاکره بین طرفین دعوا می باشد، ولی در دادگاه ها بنا بر قوانین موجود قاضی تصمیم گیری می کند. در شوراهای حل اختلاف رسیدگی و به نتیجه رسیدن بسیار سریع تر از دادگاه ها صورت می گیرد. دعاوی مطرح شده در شورای حل اختلاف عبارتند از دعاوی تخلیه مستاجر، دعاوی تعدیل و رسیدگی به مبلغ اجاره بها، دعاوی و امور مربوط به ورثه و مهر و موم ترکه، دعاوی اعلام اعسار در پرداخت، دعاوی خانواده از جمله جهیزیه و مهریه، دعاوی مربوط به ورشکستگی و حجر، دعاوی در باب وصیت و تولیت و وقفیت، دعاوی مربوط به نکاح و طلاق و فسخ آنها، دعاوی مربوط به اموال عمومی و دولتی و … ، که در برخی موارد حکم توسط همان فردی که در محکمه ی شورای حل اختلاف نشسته است نیز صادر می گردد.
همچنین دادسرا با دادگاه نیز تفاوت دارد. عموما مسائل در دادسرا مطرح شده و سپس جهت بررسی یا اجرا به دادگاه ها واگذار می گردد. برای مثال کشف جرم وظیفه دادسرا و کیفر خواست ان وظیفه دادگاه می باشد. دادسراها وظیفه صدور حکم در اغلب موارد را ندارند و تنها به کشف جرم و بررسی آن می پردازند.

ثبت احوال

خدمات سازمان ثبت احوال عبارتند از ثبت تولد و مرگ، صدور شناسنامه و گواهی فوت، صدور شناسنامه المثنی، صدور ازدواج نامه و طلاق نامه، تنظیم و تغییرات نام و نام خانوادگی، صدور گواهی تولد برای افراد تابع خارجه در ایران، تهیه و تنظیم آمارگیری ایران، صدورکارت ملی در مراحل قبلی و به صورت دیجیتال جدید امروزی، تخصیص کد ملی به شهروندان، ایجاد پایگاه های جمعیتی کشور، گردآوری لیست افراد واجب التعلیم برای آمارگیری های اموزشی، تشکیل گروه های سیار سجلی، هماهنگی واحدهای مکانیزه، پاسخگویی به استعلام های مجاز، گردآوری جداول و نمودارهای آماری، نظارت بر امور دفاتر ازدواج و طلاق، امور آموزشی کارمندان سازمان، اجرای احکام دادگاه در ارتباط با سجلی، تشکیل هیئت حل اختلاف در خصوص دعاوی سجلی، حفظ ارتباط و نظارت بر امور دفاتر و ادارات تابعه، صدور گواهی تجرد می باشد.

زندان و ندامتگاه

زندان مکانی برای حبس افراد متهم و محکوم و محدود کردن آنها می باشد. هر زندان به بخش هایی به نام بند تقسیم می گردد. زندان شامل بخش های دیگری مانند بهداری، سلول انفرادی و … می باشد.
زندان قزل حصار بزرگترین زندان ایران است که در سال 1343 در کرج احداث شد. از اصلی ترین زندان های ایران می توان زندان اوین، رجائی شهر، بازداشت گاه فشافویه، ندامتگاه شهر ری، بازداشتگاه کهریزک، زندان قزل حصار و … را نام برد.

اتحادیه اصناف

اتحادیه ها انجمن هایی هستند که برای هر دسته ی کسب و کار به منظور کنترل قوانین و پیگیری تخلف و بالا بردن سطح کیفی خدمات آنها تشکیل می گردد.برخی امور انجام شده در اتحادیه های صنفی عبارتند از بررسی شکایات تخلف واحدهای کسب و کار ظرف مدت ده روز، رسیدگی به پرونده ها با حضور شاکی و متشاکی ظرف مدت دو هفته، بررسی جواز کسب دریافتی واحد های صنفی که بدون اطلاع شغل خود را تغییر داده اند، صدور پروانه کسب و جواز کسب و امور مربوط به تمدید و یا ابطال آن در صورت تخلف، بررسی پروانه های تخصصی و فنی، بررسی، تعیین و دریافت عوارض سالانه کسب و کار و همچنین حق عضویت اتحادیه از اعضا، بررسی قیمت های عرضه شده در کالا و خدمات اعضای اتحادیه و بررسی تخلف آنها، ابلاغ بخشنامه های صادره به اعضا ظرف مدت پنج روز، دریافت و بررسی ترازنامه های سالانه و … که زیر نظر این سازمان صورت میگیرد.

تیپاکس

خدمات ارائه شده ی شرکت تیپاکس عبارتند از خدمات صورت گرفته ترخیص کالا، ارسال های زیاد شرکت ها، مرسولات کارخانه جات، توزیع های گسترده فروشگاه های اینترنتی، ارائه خدمات اکسپرس بین الملل از طریق خطوط امن هوایی، دریایی، زمینی، ایجاد خدمات پرداخت در محل COD ، ارائه خدمات حرفه ای بسته بندی، دارا بودن هاب های منطقه ای برای انجام هرچه سریع تر امور، ایجاد سامانه پاسخگویی به مشتریان، استفاده از سامانه جت (جمع آوری و توزیع) ، بیمه ی خسارت در ارسال، همچنین خدمات ویژه تیپاکس شامل خدمات جبران خسارت مرسوله، پس کرایه، پرداخت اعتباری، جمع اوری در مبدا، اعلام ارسال و دریافت الکترونیکی به فرستنده و گیرنده و … می گردد.

اداره گاز

خدمات ارائه شده توسط شرکت ملی گاز عبارتند از ثبت اشتراک مشترکین جزء و عمده، ارائه قبض و قبض المثنی، ارائه استعلام بدهی، اصلاح نام و مشخصات مشترکین، تعیین و تغییر نوع و الگوی مصرف مشترکین، تست کنتور گاز، نصب علمک و امور رساندن گاز به مشترک، ادغام و تفکیک و تعویض کنتور گاز، پاسخ به درخواستها و شکایات و رفع آن، فراوری، توزیع و فروش گاز، حمایت از دانشجویان و پایان نامه های علمی انها، ثبت ارقان کنتور در مشاهده حضوری، امور قطع و وصل گاز، فروش گاز طبیعی، گوگرد، اتان، LPG ، صادرات محصولات جانبی ساخته شده از محصول پایه و … .
امور مربوط به شهروندان در رابطه با اداره گاز مانند ثبت اطلاعات قبض گاز، تصحیح اطلاعات مشترک، دریافت کدهای پیگیری و … در دفاتر پیشخوان قابل پیگیری و درخواست می باشد.

کمپانی خود را ثبت کنید و فروش خود را بالا ببرید.

خدمات الکترونیک قضایی

خدمات الکترونیک قضایی شامل رسیدگی به دعاوی خانوادگی، دعاوی مالی، رسیدگی به امور اجاره نامه، عسار و تقسیط در پرداخت، امور ثبتی و اسنادی، درخواست حکم تخلیه، امور رفع تصرفات عدوانی، دعاوی تجدید نظر و واخواهی، ثبت درخواست و پیگیری مطالبات وصول چک، ثبت و پیگیری شکایت چک های بی محل، دریافت الکترونیکی فرم های لازم برای انجام امور قضایی، ثبت انواع شکوائیه، ثبن انواع اعاده های دادرسی، اعتراض به قرارهای قضایی شامل منع تعقیب، تعلیق تعقیب، دستور ضبط اموال و … ، ثبت اعتراض ثالث، دعاوی طاری، درخواست تامین دلیل و خواسته، ثبت انواع اظهارنامه قضایی، پیگیری ابلاغیه ها، مشاهده آخرین وضعیت دادخواست ها، تمدید پروانه وکالت و .. می باشند.

خبرگزاری ها

خبرگزاری های بزرگ ایران شامل خبرگزاری آنا، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایلنا، خبرگزاری ایکنا، خبرگزاری موج، خبرگزاری تابناک، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری فارس، خبرگزاری شانا، خبرگزاری مهر، خبرگزاری ابنا، خبرگزاری اکونیوز، خبرگزاری خبرآنلاین، خبرگزاری برنا و … را نام برد. امروزه باشگاه خبرنگاران جوان نیز به صورت پویا و مستمر به تولید اخبار می پردازد.
همچنین از مهم ترین وبگاه ها یا همان سایت های خبری می توان سایت های الف، انتخاب، اقتصاد آنلاین، صدانیوز، جهان نیوز، سحام نیوز، عصر ایران، آفتاب،کلمه، تابناک، مشرق نیوز، فرارو را می توان نام برد.

پرورشگاه و شیرخوارگاه

در پرورشگاه ها کودکان بد سرپرست و یا بی سرپرست نگهداری می شوند. کودکانی که به هر دلیل والدین خود را از دست داده و یا والدین آنها را رها کرده اند را کودکان بی سرپرست گفته و کودکانی که همراه با خانواده اند ولی مورد اذیت جسمی و روحی و بی توجهی خانواده قرار گرفته اند را بد سرپرست می گویند. افراد می توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده و دارا بودن شرایط لازم درخواست فرزند خواندگی خود را ثبت نمایند.
برخی خدمات ارائه شده به کودکان عبارتند از غذا دادن به نوزادان و نگهداری از آنها، ایجاد تفریح و گردش برای کودکان، حمایت های عاطفی و مالی کودکان آسیب پذیر، کمک های درسی به کودکان و نوجوانان، تهیه غذا و پوشاک برای کودکان و …

ایستگاه تاکسی

تاکسی وسیله ای جهت جابه جایی مسافران در سفرهای کوتاه و درون شهری می باشد.انواع مختلف تاکسی عبارتند از: تاکسی عمومی که در مسیرهای خاصی که خطوط تاکسی نامیده می شود فعالیت میکنند و چهار نفر ظرفیت مسافر دارند، تاکسی های خصوصی که عموما در موسسات آژانس کار میکنند و با تماس تلفنی و به صورت دربست به شما مراجعه می کنند.

تاکسی های بیسیم که در اکثر مناطق و شهرها با شماره گیری 133 قابل دسترسی اند و به صورت 24 ساعته خدمات می دهند و تحت نظر سازمان تاکسیرانی می باشند.، تاکسی بانوان مختص بانوانی که قصد گرفتن ماشین با خانم ها را دارند، تاکسی ویژه که در خطوط خاصی مانند ورودی و خروجی های به فرودگاه فعالیت می کنند، ون تاکسی که در خطوط تاکسی های عمومی فعالیت می کنند و ظرفیت آنها 11 نفر بوده همچنین کرایه آنها حدود 30 درصد ارزان تر است و مسافربرهای شخصی که تحت نظر سازمانی نیستند و اقدام به جابه جایی مسافر به صورت دربست و یا چند نفر همزمان می کنند. 

اداره آب

وظایف کلی اداره آب و فاضلاب، ایجاد تاسیسات لازم جهت تامین و توزیع آب بین شهروندان، فرآیند جمع آوری فاضلاب، انتقال و تصفیه فاضلاب در مکان های قانونی، انتقال و آب رسانی به تمام نقاط و … می باشد. همچنین مطالعه ی گسترده و نظارت بر منابع  آبی ایران، نظارت بر امور انجام شده ی فاضلاب های شهری و صنعتی، احداث نیروگاه های برق و تاسیسات تصفیه زیر نظر وزارت نیرو از دیگر وظایف این شرکت می باشد.

اداره برق

توانیر یا مدیریت تولید و انتقال و توزیع نیروی برق ایران، زیر مجموعه وزارت نیرو می باشد می باشد که مسئول تولید و رساندن برق بر مشترکین می باشد. شرکت های تابعه مدیریت شبکه برق ایران عبارتند از سازمان توسعه برق ایران، سازمان انرژیهای نو در ایران (سانا) ، شرکت بهره وری انرژی ایران (سابا)، مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت توسعه صنایع نیروگاهی ایران.
همچنین وظیفه ی ایجاد نیروگاه های تولید برق با کمک اداره آب و بهره گیری از آب، مشارکت در پروژه های سد، نظارت بر اداره های منطقه ای برق، رسیدگی به قطعی های برق و مشکلات حاصله، رفع مشکلات موجود در انتقال برق، رسانیدن برق به مردم، ارائه قبض های مصرفی و وصل برق های قطع شده و … از دیگر وظایف ای اداره می باشد.

کارگزاری بورس

شرکت کارگزاری بورس یک موسسه مالی است که خرید و فروش اوراق بهادار انجام می دهد. در ایران بالغ بر 100 کارگزاری بورس فعالیت می کنند.
چهار شرکت بزرگ بورس که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند عبارتند از: 1-شرکت بورس اوراق بهادار ایران که سهام شرکت ها و اوراق بهادار را خرید و فروش می کند. 2- شرکت فرا بورس ایران که سهام شرکت هایی که اوراق بهادار ندارند را خرید و فروش می کند 3-شرکت بورس کالای ایران که انواع کالا مانند محصولات شرکت پتروشیمی و فلزات و محصولات کشاورزی و … را خرید و فروش می کند 4- شرکت بورس انرژی که انرژی هایی همچون برق و سایر حامل های انرژی را خرید و فروش می کند.

پارکینگ شهری

یکی از انواع پارکینگ های طبقاتی هستند که شامل پارکینگ های طبقاتی بتنی به همراه طراحی رمپ در آنها، پارکینگ های طبقاتی فلزی، پارکینگ های طبقاتی مکانیزه که خودرو روی آن سوار شده و به صورت اتوماتیک جابه جا می گردد. پارکینگ های مکانیزه عبارتند از پارکینگ های مکانیزه برجی، گراند، چرخ و فلکی، پازلی، دبل. برخی از پارکینگ ها به صورت شبانه روزی ارائه خدمت می دهند. اما در بیشتر موارد پارکنیگ ها دارای ساعت کاری اند که باید افراد تا قبل از ساعت تعطیلی پارکینگ مراجعه کرده و ماشین خود را تحویل بگیرد.

خدمات پست

خدمات اداره پست

خدمات اداره پست در سال 1367 شرکت پست به صورت یک شرکت مستقل شناخته شد.این